EXTREME F3F - ELEKTRO (NEW)
EXTREME F3F - ELEKTROVERSION
Model EXTREME F3F je svahový špecial.Pochádza z dielne RTGmodel pána Milana Demčišáka,,ktorý vyrába aj známe f3f Rotmilany.S modelom lietam štvrtú sezónu.Často sa mi na kopci stáva,že prestane fúkať vietor,alebo ešte nefúka keď tam prídem.Napadlo ma,že jeden z trupov by som mohol prerobiť na elektro a bolo by po starostiach s vetrom.Tak som sa pustil do roboty.Na nete moc o prestavbe Extrema nie je.Ale na jednej nemeckej stránke som našiel všetko o prestavbe na elektro,ale velkého Rotmilana.Je to velmi podobné,takže sa mi robilo v pohode.Všetko sa odvíja od priemeru motora ktorý človek použije.Rozhodol som sa pre priemer 28 mm.Keď som zmeral trup pred kabínou,bolo to optimálne.Odrezal som teda špicu asi 8 cm pred kabínou,kde bol rozmer nejakých 34 mm.Trup má elipsovitý tvar,ale po narezaní frézkou sa dá pekne stlačiť do kruhu.V Baumaxe som si kúpil novodurovú trubku s priemerom 30 mm a použil som ju ako kopyto.Na ňu som nalaminoval sklo v hrúbke povodnej steny,teda asi 1,8 mm.Naseparovanú trubku som na druhý deň vytiahol z trupu.Od vonka som dolaminoval nerovnosti a dobrúsil.Je potrebné to urobiť radšej dlhšie,aby sa tam umiestnil motor s prepážkou a regulátor.Nechal som si pre istotu aj miesto na prímačové aku 4 x AAA Enelop.
Ako prvý motor ,na skúšku,som použil motor Střídavý motor Turnigy NTM 28-26 1100kV 290W .Už pri prvých letoch bolo zjavné,že by to chcelo niečo silnejšie.Ale s vrtulou Aeronaut 8X4 a 9x5 som dosiahol celkom slušný výkon.
Po dlhom zvažovaní som sa rozhodol pre motor MEGA 16/35/3 CE F5J .Poradil mi ho Bohuš Majerčík,pilot F5J,ako najlepšie riešenie.Je to inrunner s priemerom 28 mm.Osadiť ho tak ,že máte v trupe na každú stranu 1mm,nie je také jednoduché.Pomohol som si astralonovou trubkou,ktorú som na druhý deň cez kabínu vytiahol.Pripojil som regulátor a pohonné aku a dal na vyvažovací stojan.Vyšlo to celkom dobre,na CG= 105 mm.Prímač som umiestnil za servá ,na začiatok trubky na prídavnú záťaž.Trubku som musel mierne zbrúsiť.Káble som potiahol tiež cez túto rúrku.Kužel 34 pekne lícuje s dolaminovanou časťou.Do trupu sa mi zmestia3S Lipol 1300 mAh Zippy.Parametre motora Mega 16/35/3 nájdete na webe Megamotor.Pán Matyas Dan je veľmi ústretový.
Technické parametre motora sú:
Napájecí napětí: 3-4 LiPol
Rozměr: ø28mm, délka 56,5mm, ø hřídele 3,2mm
Hmotnost: 155g
Otáčky: 1240 ot /1volt
Max.proud: 35 A
Vnit.odpor: 21 mΩ
Počet závitů: 3
Dodatočne ma napadlo,že na tento trup elektro,pasujú aj krídla s modelu Rotmilan Midi.Tie mám ale inak elektricky zapojené na trupe.Problém som vyriešil veľmi jednoducho:vyrobil som si také prepojovacie porty trup-krídlo ,poletoval a zalial do epoxidu.Sú dlhé asi 2 cm a pohodlne sa vmestia do krídla.Takže na elektro trup možem použiť krídla z Extreme aj z Rotmilana Midi.Inak povedané,mám vlastne dva elektro modely F3F.
S novým elektro som bol lietať cez minulý víkend v mraze a snehu.Ale odchádzal som spokojný.Ostáva doladiť detaily,vyskúšať aj iné rozmery vrtulí,aby to bolo optimálne.
V Martine 8 .december 2016 Peter Ondrejka