Choď na obsah Choď na menu
 


 

             images.jpg

                                      EXTREME   F3F                                                 

                                                                                                                                                                           Tesne pred Vianocami 2011 sme sa stretli v Žiline s pánom Demčišákom,ktorý vyrába svahové špecialy na súťaže F3F.Sú to modely na súťažné lietanie-Extreme a Rotmilan.Boli sme sa predovšetkým na modely pozrieť a dohodnúť termín a cenu.Preto  že sme sa veľmi rýchlo dohodli,ostávalo len  čakať kedy budú modely kompletné a možeme si ich prevziať.Trvalo to ale skoro 3 týždne ale oplatilo sa čakať.

            Ja som si s Jankom Bullom zobral Extreme a Zdeno Matejka  si zobral Rotmilana.Bol som plný očakávania,keď som si model doniesol do svojej dielne.Poobzeral som všetky diely-samozrejme že kde tu sa chyba nájde.Preto ich asi výrobca nepredal do zahraničia,kde sú inak nároční klinti ako my,čo zarábame 500  euro.

        Pretože všetky technické údaje o tomto modely -profil,rozpetie,rozmery,výchylky a pod.uvádzam pri modely Extreme-elektro,nebudem sa opakovať.Radšej uvediem svoje skúsenosti zo zástavby modelu,vybavenie servami,zalietavanie a lietanie s modelom.Teším sa na to,lebo tento model ma velmi zaujíma.

         Najprv som hľadal na nete dostupné diskusie o Extreme.Najviac ich bolo na zahraničných fórach.Jedná sa o blog Piera Rondela z Francie,ďalej na RC-group a na fóre RC-Network.Niektoré diskusie mali aj 18 strán,kde noví majitelia Extreme popisujú takmer všetko-zástavbu,servá,ťažisko a podobne.Ďalej popisujú niektoré problémy,ktoré mali pri montáži.Bolo tam dosť fotografií ale najma rady a návody ako problémy vyriešiť.Všetko som si stiahol a vedel som teda čo ma čaká!Ale bol som na to pripravený.

Motýľ: Začal som motýľom,lebo práve s touto časťou modelu mali všetci modelári veľké problémy.Prečo?V trupe vzadu je fakt dosť málo miesta a náhon motýľa je riešený dvomi ohnutými duralovými pákami,zalepených do klapky.   V trupe sú dva uhlíkové bowdeny zakončených kovovou spojkou so závitom a klasickou vidličkou.No ledva to vyšlo aby bowdeny nedreli o vnútornú stranu trupu.Ale je to O.K.Chodí to ľahúčko.

Trup-montáž serv do hotového lože je bezproblémová.Treba akurát predvrtať otvory na skrutky .Uhlíkové bowdeny som zalepil do kovovej prepojky so závitom a prelial zahusteným epoxidom.Dúfam že to nevytrhne pri vysokej rýchlosti a plnom naložení!?Takže motýl je hotový,chodí to bez volí a ľahúčko. 

Krídla-majú krásny tvar,sú krásne urobené,pekná farebná kombinácia,vysoký lesk a pod.Samozrejme to sú estetické veci.Prvoradou úlohou je skuška uhlíkovej spojky.Ide primerane ťažko,je absolutne bez volí.Vztlakové klapky aj krídelká sú vyrezané výrobcom.Tu som našiel chybu-medzera nie je rovnaká v neutrálnej polohe.Hlavnou úlohou bude umiestniť do krídla servá.Mám na to svoj osvedčený sposob,ale aj tak mi to celé trvalo takmer dva dni.Ono je to dosť pracné-vyrezať rámčeky na servá,vyrobiť náhony ,závity,upraviť páčky serv a potom to zalepiť do oboch krídel.Ja to robim tak,že si zaistím klapku aj krídelko  páskou do neutrálu,potom si servá dám SB trimom do nuly,potom predstavím páčky serv podľa potreby a dlžky náhonov urobím teda presne na mieru.Údajne je výhodou  aby nahony mali na milimeter rovnakú dĺžku-pravý a ľavý-kvoli funkcii mix dif na vysielači. Teda aby nebol velký rozdiel v SB trime oboch serv.Napr.-50 a + 80 .Páčku krídelkového serva som musel upraviť.aby sa to celé zmestilo pod kritku bez otvoru a pritom zachovať veľkosť výchylky.Servá som potom obalil potravinovou fóliou ,vložil do rámčekov a tie zalepil do krídel.Servá možem teda hoci kedy vybrať a vymeniť.

 Napájanie - píjimač bude napájaný akumulátormi Sanyo Eneloop NiMh 2500mAh AA typ SY 28 577.Zohnali sme ich z Ostravy.Na zahraničných modelárskych fórach sú na tento typ veľmi dobré recenzie. Nové články vždy robím nasledovne:každý článok samostatne nabijem.Potom každý článok samostatne 1 cyklom s malým prúdom nacyklujem.Potom si ich dám zletovať do potrebnej konfigurácie .Zletovaný 4-článok dám nacyklovať 2 krát.Tento sposob sa mi vždy pri úplne nových článkoch osvedčil! I keď je trocha zdĺhavý ále stojí za to.Články majú dlho požadovanú kapacitu a dlhšiu životnosť.    

Konektory a káble-na servách v krídle nechám povodné koncovky,aby pri výmene serva nebolo treba letovať.Večná dilema je či zalepiť 6 pinové zelené konektory napevno do krídla a napevno do trupu.Alebo napevno len do trupu a v krídle voľne.Výhoda je že v  prípade vysunutia krídla zo spojky -napr.zrážka s iným modelom a pod.-je model stále ovladateľný. Káble v trupe k príjimaču vediem popod rúrku na záťaž.Je tam fakt málo miesta,ale inak sa to nedá urobiť.Káble som vyrobil presne na dĺžku k prijímaču,aby to nezaberalo miesto pred servami v kabinkovej časti trupu.Kable som preťahoval pomocou ocelového drotu z bowdenu.

Olovo   -včera som vyrobil dve kleberové formy na odlievanie olova do špice trupu.Potrebujeme totiž vedieť kolko miesta ostane v predu na akumulátory a príjimač.Formy na odliatie olova  si robím už roky z kleberu a do jogurtového kelímku.Špicu trupu potom pretriem detským olejom alebo WD-čkom a otlačím .Formu nechám 1 noc vyschnúť a na druhý deň do nej nalejem roztopené olovo požadovanej hmotnosti.Teraz to bolo150 gramov.Po vychladnutí ide olovo krásne z formy von a je dokonale hladké.Nadbytočnú vahu po zalete odvŕtam.

Servá- no to bol hlavolam!Bolo treba zvážiť viac kritérií .Samozrejme že hlavným limitom je krídlo.Teda jeho výška v mieste ,kde má byť servo umiestnené tak,aby bola dostatočne dlhá páka kvoli veľkosti výchylky,a aby sa to celé dalo prekriť krytkou na servá a nič nedrelo o ňu.Ďalším limitom je výška serva spolu s pákou,jeho sila ťahu,jeho sposob upevnenia do krídla,samozrejme aj cena serva.Veď ich potrebujete 6 kusov a to nie je lacná záležitosť.No a šetriť na servách do takýchto modelov sa už mnohokrát ukázalo ako zlé riešenie .Nakoniec som sa rozhodol pre nasledovné riešenie:  Hitec HS-5125 MG Digital a HS-5085 MG Digital. 

Uloženie serv -pretože spomínané servá HS-5125 MG sú vyslovene vyrábané do krídiel a majú tri konzoly na priskrutkovanie ,vyrobil som pracne štyri rámčeky na servá.Museli byť dokonale presné a ja nemám NC Frézu.Ale dalo sa to spraviť.Servá som priskrutkoval na hotové rámčeky a zalepil na hotovo do krídel.Je to nesmierne pevné,som spokojný.V prípade výmeny serva nie je žiadny problém.   

Elektické zapojenie-včera 12.2.2012 sme spolu s Jankom  Bullom zaletovali káble na 6-pinové konektory do trupu a krídel. Dvom sa to robí relatívne lepšie ako samému.Samozrejme že sa to dá zapojiť aj inak + a - spoločne a viesť len signál,ale radšej sme to tak nerobili.Včera som teda mohol po prvý krát nastrčiť spojku do trupu a na ňu obidve krídla.Všetko šlo a tak som mohol zataviť sťahovacie bužírky na pinoch nahotovo.Dnes zalepím konektory do trupu.Dĺžka káblov je idealna,takže sa pred príjimačom nehromadí hrča zbytočne dlhých káblov.Príjimač ide krásne posunúť po baterkách dopredu k olovu.Všetky konektory som si označil číslami kanálov.Ešte ale stále neviem ako umiestniť anténku z prijímača aj keď špica trupu nie je uhlíková.  

Dokončovacie práce- sú to drobné veci  ktoré treba urobiť,ale aj tak to zaberie dosť času.Začal som krytkami vidličiek zhora na krídle.Tie ktoré sú dodávané k modelu výrobcom sú absolutne nevhodné.Zbytočne  široké a vysoké - treba ich pracne upravovať,orezávať zbrusovať a pod.Díval som sa ako to rieši Baudismodel na Ceresovi.No jeho riešenie je fakt popredu,páka zalepená dnu v klapke, žiadne krytky .náhon skoro rovno na servo -obrovská výhoda.   A to sa fakt bojím že pri vkladaní krídla do futrálu ich určite odlomím.Ďalej som vyrobil ALU-futrály na motýla a krídla.Je to dosť doležité pri preprave autom a pri lietaní na horách. Ako sa poznám,vždy ich vyrobím dosť natesno,no tento krát som pridal pár mm a sú akurát.

Ťažisko- na fórach doporučujú na prvý let ťažisko 100 mm hĺbky.Potom uberali na 103 až 105 ale napr Rondell skúšal až na 108.Janko Bulla to dal na stojan a zistil,že na ťažisko 103 treba dať do špice 170 gramov olova.Inak medzi baterkami a odliatým olovom je asi centimeter volného miesta ,takže sa bude velmi lahko na svahu s tým ťažiskom manipulovať odoberať a pridávať 10 gramové tabličky. 

Nadstavenie veľkosti výchyliek  : na stránkach výrobcu RTG Model sú uvedené hodnoty výchyliek .Sú udané v milimetroch, takže je to jasné hrubé nadstavenie.Potom to asi už na svahu vyladíme pri prvých letoch.

Nadstavenie mixov - tak tu som ,priznám sa ,odkázaný na informácie skúsenejších pilotov ,ktorí s modelom Extreme lietajú alebo lietali.Asi oslovím Milana Krchňavého  zo Žiliny.Mal Extreme -elektro a má nový Extreme F3X.Viem že s týmto modelom lietal na slovenských súťažiach aj pán F.Ruisl z Bratislavy.Isto by čo to doporučil.No ale najviac osobne verím Mirkovi Poloncovi- výrobcovi Ambrosie F3X. Uvidíme a vyskúšame.

             Bola to velmi zaujímavá každodenná práca  na tomto mojom novom vetroni.Trvala takmer 3 týždne.Poviem pravdu že som sa každý deň do dielne tešil,že zas čosi urobím  a čosi pribudne. Až dnes 13.februára možem konštatovať,že model je pripravený na zálietanie.Teraz by som potreboval aby pominuli tieto nekonečné mrazy,oteplilo sa ,a na našich martinských svahoch konečne zavial teplý jarný vetrík,tak,ako to bývalo po iné roky u nás v Martine...
                                                                

Zálet modelu Extreme F3X : 

    Tak 10.3.2012 sme sa konečne dočkali.Teplota + 4 ° C a asi 3 m/s juhozápadný vetrík. Na svahu Kostolík už nie je sneh ale všade naokolo ešte áno.Na Veľký južný svah nad Záborím sa ešte vobec nedá dostať autom.Takže sme sa dohodli že Kostolík je jediná možnosť.Predpoveď bola ,že okolo 14.h by to malo fúkať ako potrebujeme .Zatiaľ sme odskúšali dosah na znížený výkon vysielača...Veľkou výhodou bolo,že Janko Bulla mal na svahu svojho Extreme-elektro s ktorým nám to presondoval na hrane.No a keď povedal že je to O.K. tak bolo rozhodnuté.Zapol som ,všetko ešte raz pohľadom skontroloval a dal model Zdenovi Matejkovi -dobrému vrhačovi.Aj keď lietam 40 rokov - srdce mi bilo až v krku. Tá večná otázka - čo ak ??... Ale hneď po hodení  a prvej zátačke som videl ,že Extrem veľmi dobre reaguje a tak som sa hneď ukludnil.Urobil som dva lety ,ale s pridaným ťažiskom na 102 mm,takže som musel chĺpok natrimovať do +.Som unesený ako model lieta a teším sa nesmierne na ďalšie nastavovanie.

Ďalšie skúsenosti s modelom :  Pri prvom lete som pre istotu pridal dopredu k baterkám presne25gramov olova.Dal som to na astralonový pásik ,aby sa to dalo na svahu peanom vytiahnuť a odobrať.Myslím si ,že preto som musel natrimovať do + asi 10klikov na  trime .Teda asi je to ťažké na nos,takže keď odoberiem ,mohla by sa výškovka dostať presne do neutrálu.Pre istotu som to dal na stojan a fakt má to ťažisko 102 mm-čo je asi moc v predu.Lietajú na 104-106 mm.  Rondel dokonca 108 mm.

Ďalej som naprogramoval všetky mixy ktoré napevno ponúka moja  Hitec-Aurora 9.Ďalej som využil možnosť naprogramovať ďalšie voľné mixy - napr.Snap-Flap.Všetky mixy mám možnosť počas letu vypínať a zapínať a teda porovnávať ako mix ovplyvňuje let modelu.Toto pokladám za veľkú výhodu.No ale ja mám problém so svojou hlavou-ale to už dlhšie-zapamatať si čo je na čo.Dúfam že keď budem lietať s Extreme každý deň sa toto zlepší.