Choď na obsah Choď na menu
 


NEEDLE 100 +

                               NEEDLE 100 +

           Musím sa hneď na začiatku priznať,že vždy pri lietaní s mojim Needle 100 som si často povedal:Keby tak bolo to krídlo o kúsok dlhšie,a keby tak lietalo to Needle aj v slabších podmienkach keď fúka 3 až 5m/s.Našťastie neostalo len pri želaniach a tak som sa v januári tohoto roku pustil do veľmi zaujímavej roboty.Po dlhom zvažovaní,orientačných výpočtoch mojich kamarátov nám bolo jasné,že to nebude až také jednoduché ako sa to na prvý pohľad zdalo.Nechcel som totiž meniť nič na ploche výškovky a dĺžke ramena.No a požiadavky vyššie uvedené boli prioritné.A tak som sa nakoniec rozhodol pre profil MH-32 modifikovaný  a dĺžku krídla 134 cm.Zvažovali sme aj iné profily napr.MH-30,profil DP ako má Ceres,ale nakoniec sme zvolili kompromis.Čo sa týka rozpatia,chcel som sa dostať na celkovú hodnotu 270 cm,teda o 20 cm viac,ako má Needle 100.

      Stavba nakresleného nového krídla,konštrukčného,začala kreslením profilov na počítači a  výrobou roznych šablon a pod.No a najviac času zabralo nadimenzovanie nosníka a púzdro spojky.Krídlo má celobalzový poťah.Ten je z vnútra vylaminovaný lam.tkaninou 120 g a nosník spevnený uhlíkovým rowingom.Ťažko sa robí bez foriem,ale dá sa to urobiť aj v amatérskych podmienkach.Zlepené pláty som laminoval pomocou vákua vo vreci pomocou astralonu.Celé hotové krídlo je zvonka olaminované tkaninou 33 g ,nastiekané plničom a pod vodou vybrúsené.

           Ostávalo umiestniť servá,potiahnuť káble a najma všetko zapojiť elektricky tak isto,aby sa dal použiť povodný trup z Needle 100.Podarilo sa a ostávalo vypočítať ťažisko.Mám na to program,ale predsa  len ....S malou dušičkou sme sa vydali so Zdenom v sobotu na svah.Ale obavy boli úplne zbytočné.Fúkalo asi 8 m/s a nové Needle 100 + sa konečne vznieslo nad Veľkým južným svahom.Lietali sme do večera a naplnili sa moje želania-aby model lietal aj v slabších podmienkach a bol vačší o to Plus.Ale zase na druhej strane ,po zaťažení lietal prekvapivo  rýchlo,čo je prísľubom do budúcna na rekreačné lietanie a možno ako záložný model aj na slovenské svahové súťaže.Uvidíme....

 

V Martine 13.apríla 2015                                        autor:   Peter Ondrejka